Gabinet stomatologiczny
Luty 2, 2021
Chirurg stomatolog
Luty 15, 2021

Z jakiego powodu warto założyć podpis elektroniczny ?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Sieć daje wciąż ogromną liczbę możliwości, posługując się nim można wykonać wiele spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można głównie używać dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono w celu zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie eleiminują go na stałe, dla sporej liczby osób używanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo załatwianie spraw m.in. urzędowych z reguły wiąże się z wypełnianiem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod umożliwia zmniejszenie czasu, który do tej pory trzeba było przeznaczyć, żeby dojechać do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, te same formalności można załatwić bez wychodzenia z biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis ?

Od razu warto podkreślić, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw pomyśleć, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko i wyłącznie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei szersze zastosowanie, za sprawą czego spora liczba właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis można sygnować również między innymi umowy, e-maile czy transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Natomiast e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, dzieląc cenę na pełen czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis działa w oparciu współczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego wykorzystania, jakie oferuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala również regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty elektroniczny podpis np. można podpisywać oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość czy uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie znanych jest podpis Eurocert. Aby mieć podpis elektroniczny należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy okazji określając, jak długo okres ważności podpis będzie nam niezbędny. Po uzyskaniu pakietu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie wyznaczony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis stanie się aktywowany oraz gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem przez program prostą funkcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami formatu.

Chociaż podpis elektroniczny używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki certyfikat kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy innymi prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny

Strona używa cookies
Ok