prawnik toruń adwokat toruń dziedziczenie spadku
Spadek podlegający opodatkowaniu – prawnik radzi
Kwiecień 11, 2017
prawnik z torunia kancelaria adwokacka alimenty długi z powodu alimentów
Poszukiwany rzetelny i skuteczny adwokat w sprawie alimentów
Kwiecień 16, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi problemami warto zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesamowicie ważną rolę, bo jest nie tylko – jak to się popularnie określa – osobą, której mogą zaufać obywatele, lecz też kimś, kto bezbłędnie orientuje się w tajnikach prawa. Notariusz jest stąd pracownikiem publicznym – identycznie jak mundurowy – oraz jego przeznaczeniem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zazwyczaj idzie się z dokładną sprawą i powinniśmy posiadać ze sobą wszelkie niezbędne papiery. Te, jakie będą przez niego opracowane są przyjmowane jak dokumenty urzędowe i posiadają tzw. moc prawną. Innymi słowy, to co było w nich stwierdzone wchodzi w życie. Nie ma się więc czemu dziwić, iż do kancelarii notarialnej bezwarunkowo trzeba wziąć, m in. umowy dotyczące ubezpieczenia, umowę o podziale majątku czyli umowę odsprzedaży lokalu.

Najważniejszym celem notariusza jest podejmowanie działań jednogłośnie z imperatywami prawa, odpowiednio z pozyskaną widzą i kwalifikacjami. Krótko mówiąc nie może stąd dojść do takiej sytuacji, gdy osoba mająca posadę notariusza z rozmysłem okłamuje własnych Klientów wprowadzając w życie liczne „uchybienia” oraz przeinaczenia. Każdego rejenta dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który szczegółowo prezentuje to, jak na przykład rejenci powinni postępować.

Deklaracje, które przygotowujemy na własne potrzeby, przykładowo umowę podnajmu mieszkania, zaświadczenie o pełnomocnictwie czy potwierdzenia o wysłaniu darowizny, nie są objęte wiążącym poświadczaniem przez notariusza. Zwyczajowo widnieje w odpowiednich miejscach pieczęć notarialna, jeśli zależy nam na tym, by podnieść ważność i pewność przekazanego dokumentu. Mówiąc w skrócie mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, nie powinniśmy kłopotać się o dodatkowe zaświadczenia.

Polskie prawo respektuje też te sytuacje, w jakich notariusz jest najzwyczajniej w świecie konieczny. Należą do nich akty, które bez jego pieczęci są uważane za nieważne.

W dalszej części artykułu wskazane są niektóre spośród takich dokumentów:

Deklaracje kupna oraz zbycia wszelkich nieruchomości – mieszkań, domków jednorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, obszarów rolnych, działek rekreacyjnych itp.

Wysłanie darowizny, jeśli ofiarą jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza

Podział spadku, jeżeli mieści się w nim dowolna nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wypunktowane powyżej dokumenty powinny mieć stanowczo pieczęcie i autograf notariusza. Pozostałe mówiąc w skrócie nie muszą posiadać układu aktu notarialnego, wolno zawierać je w swobodny sposób. Warto mieć na uwadze, że przede wszystkim umowy zawarte przed notariuszem naprawdę są zgodne z literą prawa.

Jeżeli mamy na względzie spółki handlowe, wówczas obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście rejenta, m.in. statuty, formularze dotyczące kapitału zakładowego, zaświadczenia dotyczące podjęcia poprzez wspólnika konkretnej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczątką i podpisem rejenta podlega stosownym opłatom. Są one dosyć duże, jednak zależą zwłaszcza od wartości obiektu umowy. Jeżeli ktoś chce odsprzedać rezydencję wartą kilka milionów złotych, wtedy musi liczyć się z ogromnymi sumami. Ostateczna taksa jest wyznaczona poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednak i tak jest ona okazała. Rejenci absolutnie nie są przymuszeni do stosowania najwyższych stawek, zaś co najważniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zmniejszenie. Do rejenta zmierzamy zwłaszcza w niesamowicie ważnych sprawach, a więc tych jakie potrzebują zaręczenia przez osobę trzecią czy planujemy przechować pokaźną sumę pieniędzy.

Czy są jeszcze jakiekolwiek wydatki prócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, iż osoba pełniąca funkcję notariusza musi obligatoryjnie dostać za swoją pracę wynagrodzenie, pamiętajmy, by spłacić podatek, m in. koszty związane z księgą wieczystą i uregulować opłaty sądowe. Odpłatności te są dostarczane poprzez rejenta stosownemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym papierze trzeba dobrze skontrolować, co powinniśmy pokryć. Niezwykle często Klienci telefonują do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast otrzymać informacje na temat tego, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej istnieje szansa negocjacji sumy, bo na pozostałe należności notariusz po prostu wcale nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Przede wszystkim – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie powinni podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w wypełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz absolutnie nie może więc zajmować się handlem, pośrednictwem (przykładowo w nabywaniu działek) czy doradztwem w interesach.

Po drugie – w ogóle nie powinien podejmować zatrudnienia bez aprobaty izby notarialnej, może to być jednak zawód uczonego, pedagoga bądź będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod jedną nazwą jest w stanie podejmować działania paru rejentów (np. w postaci spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij w odnośnik po prawej stronie – Kancelaria notarialna

Strona używa cookies
Ok